Subscrieti la: Articole

Comentarii Foto Dofollow Banner

Sick of city / Rau de oras


Da. Am rau de oras. Nu stiu daca si asta o fi o afectiune catalogata in rind cu raul de mare, si raul de inaltime, dar eu cum intru intr-o musuroi urban, 'I feel like my
nervs get up'.. si nu e agorafobie. Probabil ca multi dintre noi simt asta..e prea mult, s-a ajuns prea departe; cel putin pentru cei care stiu cum era si inainte de '89. Generatiile mai noi par a fi mult mai bine adaptate. Pentru ca nu stiu ca se poate si altfel...ca e1 Decembrie 2007 - La Pomul de Craciun din Piata Unirii, Bucurestixista si petice de cer, ca intre blocuri mai existau si tapsane de iarba unde se putea incinge un fotbal - nu doar parcari; ca mai exista si trotuare (de cand nu ati mai vazut un trotuar liber in Bucuresti, unde sa nu fi nevoit sa ocolesti masinile, sau, mai rau, sa fii claxonat?), ca nu e neaparat sa te duci periodic la supermarket cu masina, ca mai exista si liniste, nu doar 'muzica', ca daca ai 125 CP la masina nu castigi absolut nimic..(ok, am auzit deja protestele..;-), ca ar fi bine sa mai si gandim din cand in cand, nu doar sa mergem cu 'turma'; daca stai la bloc efectul este mult accentuat, senzatia de sufocare se amplifica, mai ales daca ai niste vecini care nu au inteles ca libertatea inseamna sa poti face ce e legal, insa fara sa-l deranjezi pe celalalt.

Sunt atat de multe circumstante pe care legea nu le interzice, insa care trec limita civilizatiei si chiar a bunului simt (ca sa-l parafrazez pe regretatul domn profesor de fizica din Electronica, dl. Cretu: 'daca faci pipi pe usa vecinului, in ce articol de lege te incadrezi?'). Pana pe la 20 de
ani, nici eu nu-mi dadeam seama ca se mai poate si altfel decat in cadrul unei comunitati de bloc, ca o casa pe pamant este totusi mai normala, ca suntem de fapt 'niste baieti de asfalt'...

Salbaticia asta care ne inconjoara nu stiu daca se datoreaza valurilor de populatii migratoare care au trecut peste noi - totusi ungurii sunt mai civilizati decat noi -, sau faptului ca ni se permite sa fim
asa..asa vedem la altii si imitam (nu stiu cum prinde atat de bine modelul tigano-manelist...manelele sunt pe 'sufletul omului simplu', nu-i asa? :-), ca la asta ne indeamna ostilitatea mediului si lipsa de sanctiune. Da, ma refer aici la mult discutatul subiect al lipsei de civilizatie, al faptului ca am uitat sa mai fim oameni..Vectori ai fenomenului sunt:
  • goana dupa bani si acumulare
  • oglinda stramba a scarii valorilor si lipsa unor modele
  • uitatul la TV pana la indobitocire
  • mersul pe jos devine invechit si demodat, drept urmare sansa de a gasi un sofer amabil scade sub 5%
  • aglomeratia insuportabila, cel putin din orase, cu posibilitati de evadare limitate
  • lipsa oricarui spirit civic (cati dintre noi ar sari in ajutorul unuia jefuit in autobuz/metrou..?)
Suntem ultra-singuri intr-un megalopolis. Valorile se deformeaza, uitam ca timpul trece alergand dupa naluci. Daca totusi ati uitat, Death Clock: The Internet's friendly reminder that life is slipping away.. ar trebui sa va dea cel putin un fior. Mie asa mi s-a-ntamplat, facand click pe 'Check your death clock'...

Totusi speranta exista. De exemplu, exista multi oameni care gandesc frumos, care scriu frumos (chiar si pe bloguri :-), cultura se dezvolta..si cu toate acestea, indraznesc sa cred, lucrurile s-ar putea misca in sensul bun daca s-ar coagula aceea 'masa critica', daca s-ar reusi agregarea in jurul unui nucleu..oricum aceasta coeziune nu stiu daca este posibila (si nu o vad realizabila) fara implicarea unei componente politice..oricum, aici deja suntem pe un teritoriu minat, de unde prefer sa nu merg mai departe..

Nici nu stiu de ce mai protestez, este o picatura intr-un ocean, sansele de schimbare de acum sunt mici, dupa Revolutie ele au tot scazut asimptotic si noi am devenit tot mai blazati, izolarea si solutiile personale fiind singurele modele de a reusi sa te adaptezi unei astfel de societati. Mi se va spune ca totul depind
e de tine si daca esti un neadaptat este doar problema ta. Corect. Ar trebui sa plec din tara. Cum sa va spun, toti suntem de acord ca societatea este bolnava, dar nu putem face nimic ca s-o schimbam si, atunci ne tragem 'mastile de sticla' pe fata si cautam evadari de moment..

Parintii nostri au dus-o mai rau? Au fost in situatii mai grele? Cred ca da. Aveau alta disponibilitate la fericire? Probabil ca da. Regimul totalitar iti si economiseste energiile, in sensul ca le canalizeaza catre sfera 'a ceea ce este permis'. Cum sa spun: azi este permis totul, dar asta ne pacaleste, ne fura energia, nu s
tim incotro sa ne orientam..cand o duci bine, nu te indrepti, in general, spre spiritual, ci spre animalic; in schimb, sub un regim restrictiv reversul este valabil.

Cum era poezia aia?
Maramures aprilie 2007 "Ţara noastră-i ţara noastră/
Dulce pajişte albastră/
Aripă sculptată-n dor/

De lumina ochilor"..
.
.. :-)
Si poate toate astea mi se intampla doar mie..
Oricum as vrea sa adun sub acest titlu mici fapte care sa ne dea speranta ca directia este in esenta alta. Poate ma ajutati si voi, si cum auziti de un astfel de 'eveniment', va rog, 'turnati aici!';-)


9 comentarii:

Anonim spunea...

Mare derptate ai! Si mie mi-e rau de oras si de aglomeratie, nebnie, nesimtire, etc...
Cred ca ne ramane doar varianta emigrarii!

Anonim spunea...

Mugur: Eu cred foarte mult in comunitatile mici si de aceea per sa reusesc sa plec din mocirla asta pe la 40 ani. Indiferent de tara, metropolele ridica aceleasi probleme ... la noi acestea sunt mai pregnante ... dar solutia unui trai decent si linistit raman comunitatile mici ...

Mărtutza spunea...

Cred ca cei care vin din orasele de provincie resimt acest rau cu atat mai acut...mie la inceput imi era rau fizic, eram epuizata de aglomeratia de pe trotuare, de la metrou, din magazine etc.
Prefer Ploiestiul -la fel de poluat dar macar ceva mai linistit...

Răzvan spunea...

@christiansen : comunitatile mici, adica satele...back to the basics!

Crenguta spunea...

Citind post-ul tau, nu pot sa imi inabus chiotul de bucurie ca mai e putin si... schimb asfaltul.
Bucurestiul e crunt, dar am fost in Sibiu "capitala europeana" si am vrut sa merg pe jos din centrul orasului pana la Zoo si Muzeul Satului. Degeaba exista trotuar daca e plin de noroi, degeaba exista dumbrava daca e plina de bidoane de plastic si pungi.
Sunt mandra de originea mea, dar si nerabdatoare sa dau parcarile pe spatii verzi si manelele la maxim pe ciripituri.

Răzvan spunea...

@ Cre:
Ma bucur ca ai reusit sa scapi! si sper, de fapt, stiu ca acolo vei gasi o lume mai buna (pentru ca si eu mi-am dorit/imi doresc sa traiesc intr-o tara ca Suedia..time goes by :-), dar sunt convins si ca stii ca o parte din tine va ramane intotdeauna aici..
Da, Bucurestiul conduce in topul aglomeratiei si nesimtirii, iar celelalte orase il urmeaza..dar totusi, parca 'in provincie' mai sunt zone care au ramas neinfectate / nepoluate..
E bine sa evadezi /sa iesi din rand/ sa 'do it your way'..(s-a constatat si 'stiintific' ca oamenii se comporta ca oile:-)

Sper sa te acomodezi cu 'diferenta de lumina':-), sa uiti bidoanele de plastic, si pungile si gunoaiele si manelele si mizeriile, pentru ca ele ne mananca timpul si nervii si ne distrag de la alte lucruri mai frumoase..vorba ceea: 'traim in Romania si asta ne ocupa tot timpul!'
Deci 'schimbi asfaltul'? YUHUU...!

Anonim spunea...

He he. Eu reprezint generatia nascuta in Bucuresti. Am crescut de cand ma stiu printre betoane si m-am jucat cu mingea in mijlocul strazii. Asa ca vezi tu, desi ma deranjeaza multe lucruri la Bucuresti, cele enumerate de tine si altele, sunt totusi foarte atasata emotional de conceptul de oras mare. Sunt dependenta de aglomeratie si agitatie. Cand ajung in vreun oras micut si linistit, apreciez ceea ce imi ofera pentru o perioada, dar ma panicheaza la maxim ideea de a locui pentru totdeauna intr-un asemenea loc. Vreau oameni multi pe strada, vreau claxoane :D Stiu ca suna aiurea, dar in momentul de fata singurul loc unde m-as muta din Bucuresti ar fi un oras mult mai mare. Si mai civilizat, recunosc... dar una nu ar trebui sa o excluda pe cealalta.

Răzvan spunea...

@magdici:
Şi eu sunt din generaţia născuta in Bucureşti :-) Am crescut printre betoane. Băiat 'de asfalt' cum ziceam (în anii '80 exista un petic de iarbă unde jucam fotbal în faţa blocului, acum nu mai e nimic..doar nişte parcări şi fiare)..mi se pare ca in ultimii ani lucrurile au luat o întorsătură..cam urâtă..cu accente ce frizează inconştientul..nu mai detaliez.

Probabil ca nici eu n-as mai fi in stare sa locuiesc într-un 'oraş micuţ si liniştit', dar mereu cum ajung într-unul, îmi închipui cum ar fi sa rămân acolo forever..până la urmă totul e o chestie de obişnuinţă..şi noi ne-am obişnuit deja într-un fel, nu? :-).
Ceea ce constituie o problemă este faptul că începe să ne afecteze sănătatea. Grav.

Si poate ca soluţia de mijloc ar fi mutarea la casa la periferie..la vreo 15 km de Bucureşti..'căsuţa mea/ cu portiţă si cişmea' :-)
Civilizaţia balcanică nu mai vorbim de ea, si, n-as vrea sa fiu patetic, dar:
cate petice de iarba vezi in drumul tău de acasă la serviciu?,
sau
când ai văzut ultima oară stelele?

Andrei Placinta spunea...

Cat despre poza care ai pus-o in articol nu cred ca sugereaza orasul in adevaratul sens al cuvantului, probabil era mai buna una cu uzine cu poluare.Apropo cine a fost atunci la Unirii?