Subscrieti la: Articole

Comentarii Foto Dofollow Banner

All Blues

Nu stiu daca stiti cum se mostenesc trasaturile de la parinti la copii (si se pare ca nu e o treaba tocmai simpla.. :). Caracteristicile se transmit prin gene.

Cromozomii vin in perechi, si fiecare copie a unei gene apartine unui cromozom. Genele care pot ocupa pozitii identice (loci analogi) pe cromozomii pereche se numesc gene alele. Deci , genele pentru fiecare trasatura vin in perechi, si doua gene impreuna genereaza o anumita caracteristica. O gena din pereche vine de la mama si una de la tata.
Acum, genele alele pot fi la fel sau pot diferi, pentru un anumit caracter. Interactiunea intre genele alele se manifesta prin relatii de dominanta, recesivitate sau codominanta.

De exemplu daca ambii parinti au ochii caprui, din cauza ca fiecare parinte poarta de fapt 2 gene, probabilitatea ca ochii copilului lor sa fie caprui este de 75%, verzi 18,75% si albastri 6,25%. Statistica zice ca peste 60% din norvegieni au ochii albastri, cei mai rari ochi din lume sunt ochii verzi si Turcia are cel mai mare procentaj al locuitorilor cu ochi verzi ~20%. Daca va intereseaza un calculator pentru culoarea ochilor copilului il puteti gasi aici.

Dar daca ambii parinti au ochii albastri nu exista nici o sansa ca bebelusul lor sa aiba ochii de alta culoare (pentru ca genele caprui si verzi sunt dominante asupra celei albastre, si prin urmare daca unul din parinti ar fi avut o altfel de gena s-ar fi manifestat in culoarea ochilor proprii). Deci daca se intampla contrariul, puteti fi siguri ca partenerul a fost necredincios.. ;-) Aveti vreun contraexemplu? Allez les Bleus! :-)

13 comentarii:

Anonim spunea...

Nu e bun calculatoru' ala. Eu vreau altu' :D Fuundca eu in primul rand nu am inteles cum alegi genele alea in doua culori; de unde naiba sa stiu ce gene port eu? :)

Olivian BREDA spunea...

Stiinta a evoluat foarte mult odata cu decodarea genomului uman. De atunci si capacitatea de procesare a unui mare volum de date a evoluat si, in consecinta, e perfect firesc sa vezi in lumea anului 2009 avansuri tehnologice puternice in tehnologie.

Eu unul astept prelungirea vietii, mi se pare foarte tare acest aspect.

magazin online spunea...

Sanatos sa fie, ce ochi are conteaza prea putin.

Răzvan spunea...

@magdici: ai dreptate! Este cam inutil atat timp cat nu putem sa stim ce gene purtam noi insine... :-) ;ne ajuta doar sa stabilim probabilitati:

Albastri + caprui = caprui (50%), verzi (0%), albastri (50%)
Verzi + verzi = caprui (<1%), verzi (75%), albastri (25%)
Verzi + albastri = caprui (0%), verzi (50%), albastri (50%)

etc.

Răzvan spunea...

@Olivian: da-mi voie sa ma indoiesc de avansul tehnologic.. de exemplu intr-o analiza serioasa si documentata a virusului gripei poricine se arata:

<..we still can't tell from looking at the genetic sequence of a flu virus whether it will infect humans and then cause serious disease and be easily transmitted.>
Chiar esentialul...atunci, scuzati-mi ignoranta, ce stiu?

Răzvan spunea...

@magazinonline: Asa e,
dar totusi, vorba cantecului:
"Ochii tai iubiti ce ne-noroc,
Daca nu i-as fi vazut deloc.."
:-)
Sanatate maxima!

Crenguta spunea...

iti recomand un documentar interesant pe care l-am vazut saptamana trecuta
http://channel.nationalgeographic.com/episode/in-the-womb-2228

Răzvan spunea...

Thx, Cre! Deocamdata am gasit doar Inside the Living Body. Cred ca e din aceeasi seirie.

Totusi nu-mi da nimeni nici un contraexemplu (la ochii albastri)? ;-)

Agentii de turism spunea...

In familia mea, trasaturi precum culoarea ochilor, metabolismul corpului, inteligenta, etc se mostenesc cam din 2 in 2 generatii (evident eu sunt generatia care a mostenit inteligenta :P).

Musli spunea...

Statistica pe mine ma omoara :). Practic pot sa zic sigur ca daca unul din parinti are ochii de culoare verde sau albastru, cu siguranta copilul va avea ochii inchisi la culoare, cel mai probabil caprui. Nu stiu sa vin cu argumente, va zic din ce am observat la cunoscutii mei.

Răzvan spunea...

@Agentii de turism: Caracteristicile transmise de la bunici la parinti, si care raman neobservabile la acestia (genotip)- pentru ca fiecare om poarta in fapt 2 randuri de gene - pot deveni observabile la copii (fenotip); de aceea uneori copiii au trasaturile bunicilor, desi la parinti nu s-au manifestat.

Răzvan spunea...

@Musli: Probabil ca important este celalalt parinte, care are gena dominanta (caprui).. ;-)

Cabinete stomatologice spunea...

Hmmmm. Prietena mea are ochii caprui, sotul are ochi caprui, copilul are ochi albastri.
Asta inseamna ca se incadreaza in aia 6,25%...